Tuesday 8 September 2020

PENGURUSAN STRESS


  PENGURUSAN STRESS


DEFINISI

Stress atau tekanan ialah keadaan seseorang itu mengalami ketidakstabilan sama ada fizikal ataupun mental dan ianya berkaitan dengan cara hidup kita.pengasas kepada teori stress atau tekanan perasaan telah mendefinisikannya sebagai “suatu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang disebabkan oleh sesuatu bebanan yang menimpanya. ‘Bebanan’ ini boleh wujud di dalam bentuk ancaman, cabaran ataupun apa-apa perubahan di dalam hidup seseorang yang memerlukan pengubahsuaian yang selari dengannya.Ada tekanan perasaan yang baik (positif) dan ianya dinamakan sebagai “eustress” manakala yang yang buruk (negatif) pula dinamakan sebagai “distress.


Stress adalah keadaan tegang yang menyebabkan sistem tubuh badan dalam keadaan keadaan yang tidak stabil serta perasaan perasaan risau terhadap sesuatu perkara. Ia juga merupakan reaksi tubuh badan terhadap apa jua situasi yang dianggap berbahaya. Tindakbalas ini adalah untuk menentang atau melarikan diri daripada dirasai setiap kali kita rasa kebingungan kebingungan atau tergugat tergugat. • Kenapa Perlu Tahu Tentang STRESS ? Stress adalah sesuatu yang mendorong dan menambah adalah sesuatu yang mendorong dan menambah tingkat kewaspadaan manusia. Kehidupan tanpa dorongan hambar dan bosan. Kehidupan dengan terlalu banyak stress yang serius boleh menganggu kebolehan manusia untuk bertindak secara berkesan secara berkesan.


PENYEBAB

Punca tekanan luaran yang biasa termasuk:

        Perubahan hidup utama

        Kerja atau sekolah

        Kesukaran hubungan

        Masalah kewangan

        Terlalu sibuk

        Kanak-kanak dan keluarga

Penyebab tekanan dalaman yang biasa termasuk:

• Pesimisme
• Ketidakupayaan untuk menerima ketidakpastian
• Pemikiran kaku, kurang fleksibiliti
• Perbincangan diri yang negatif
• Harapan / kesempurnaan yang tidak realistik
• Sikap semua atau tidak

 

 

GEJALA

Gejala kognitif:

        Masalah ingatan

        Ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian

        Penghakiman yang lemah

        Melihat yang negatif sahaja

        Fikiran cemas atau berlumba-lumba

        Bimbang berterusan

Gejala emosi:

        Kemurungan atau ketidakbahagiaan umum

        Kebimbangan dan kegelisahan

        Kesedihan, mudah marah, atau marah

        Rasa terharu

        Kesepian dan pengasingan

        Masalah kesihatan mental atau emosi yang lain

Gejala fizikal:

        Sakit-sakit badan

        Cirit-birit atau sembelit

        Mual, pening

        Sakit dada, degupan jantung yang cepat

        Kehilangan dorongan seks

        Selsema atau selesema yang kerap

Gejala tingkah laku:

        Makan lebih kurang

        Tidur terlalu banyak atau terlalu sedikit

        Pengunduran dari orang lain

        Menangguhkan tanggungjawab atau mengabaikan tanggungjawab

        Menggunakan alkohol, rokok, atau ubat untuk berehat

        Tabiat saraf

 

PUSAT RAWATAN DAN MAKLUMAT

Pusat Perubatan Wong kami menyediakan khidmat nasihat, khidmat kaunseling dan sesi NLP untuk pesakit kami yang mengalami tekanan yang tidak terkawal. Kami boleh membantu anda untuk mencari jalan penyelesaian terbaik untuk masalah anda. Untuk maklumat lebih lanjut atau untuk temu janji, anda boleh datang di 14/16, Jalan Lapangan Siber 1, Bandar Cyber, 31350 Ipoh, Negeri Perak. Anda juga boleh menghubungi kami di talian 05-3114022 / 0124520077.


 
Tekanan adalah reaksi tubuh terhadap perubahan yang memerlukan penyesuaian atau tindak balas. Tubuh bertindak balas terhadap perubahan ini dengan tindak balas fizikal, mental, dan emosi. DI Wong Medical Centre, kami menyediakan khidmat nasihat, khidmat kaunseling dan sesi NLP untuk pesakit kami yang mengalami tekanan yang tidak terkawal. Kami boleh membantu anda untuk mencari jalan penyelesaian terbaik untuk masalah anda. Untuk maklumat lebih lanjut atau untuk temu janji, anda boleh datang di 14/16, Jalan Lapangan Siber 1, Bandar Cyber, 31350 Ipoh, Negeri Perak. Anda juga boleh menghubungi kami di talian 05-3114022 / 0124520077. #pengurusanstress #gangguankemarahan #gangguantekanan #gangguankebimbabngan #perundingan #kaunseling #sesinlp #wongmedicalcentre #ipohperak #botaniipoh

No comments:

Post a Comment

  Kegelisahan (Anxiety) Definisi: Perasaan takut atau bimbang yang melampau, walaupun terhadap perkara yang remeh atau mudah   Simpt...