Tuesday 22 September 2020

RAWATAN GANGGUAN BIPOLAR TERBAIK DI IPOH


 DEFINISI

Gangguan bipolar, dulunya disebut kemurungan manik, adalah keadaan kesihatan mental yang menyebabkan perubahan mood yang melampau yang merangkumi peningkatan emosi (mania atau hypomania) dan rendah (kemurungan).

SEBAB

Penyebab sebenar gangguan bipolar tidak diketahui, tetapi beberapa faktor mungkin terlibat, seperti:

Perbezaan biologi. Orang dengan gangguan bipolar nampaknya mengalami perubahan fizikal dalam otak mereka. Kepentingan perubahan ini masih tidak dapat dipastikan tetapi akhirnya dapat membantu menentukan sebab.

Genetik. Gangguan bipolar lebih sering terjadi pada orang yang mempunyai saudara darjah pertama, seperti saudara kandung atau ibu bapa, dengan keadaan ini. Para penyelidik berusaha mencari gen yang mungkin terlibat dalam menyebabkan gangguan bipolar.

GEJALA

Gangguan bipolar bermula dengan gejala fasa akut, diikuti dengan pengulangan dan pengulangan berulang. Remisi sering selesai, tetapi banyak pesakit mempunyai simptom sisa, dan bagi sesetengah orang, kemampuan untuk berfungsi di tempat kerja terganggu. Relapses adalah episod diskrit dari gejala yang lebih kuat iaitu manik, kemurungan, hipomanik, atau campuran ciri-ciri kemurungan dan manik.

No comments:

Post a Comment

  Kegelisahan (Anxiety) Definisi: Perasaan takut atau bimbang yang melampau, walaupun terhadap perkara yang remeh atau mudah   Simpt...